Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

Προτεινόμενο Θέμα στα Αρχαία Ελληνικά (Μέτριας δυσκολίας)

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ


ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

απόσπασμα α’: ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ, ΕΝΟΤΗΤΑ 4η «Ζεὺς οὖν δείσας ... Αὕτη, ὦ Σώκρατες, τούτου αἰτία».

απόσπασμα β’: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΕΝΟΤΗΤΑ 4η «Είναι φυσική λοιπόν η τάση ... συγκρατεί την τάξη στην πολιτική κοινωνία».

απόσπασμα γ’: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΕΝΟΤΗΤΑ 12η «Επίσης: Ο τελικός λόγος ... σαν ένα απομονωμένο πιόνι στο παιχνίδι των πεσσών».

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Α. Να μεταφράσετε το χωρίο: «Οὕτω δὴ, ὦ Σώκρατες ... τούτου αἰτία».
ΜΟΝΑΔΕΣ 10

Β1. «καί νόμον γε θές ... πόλεως»: Πώς εξηγείται η ανάγκη νόμου για την τιμωρία όποιου δε μετέχει στην αιδώ και τη δίκη, αφού αυτές μοιράστηκαν σε όλους;
ΜΟΝΑΔΕΣ 10

Β2. Αξιοποιώντας τα στοιχεία του α΄ και β΄ αποσπάσματος να εξηγήσετε το ρόλο της δικαιοσύνης στη συγκρότηση κοινωνιών τόσο κατά τον Πρωταγόρα όσο και κατά τον Αριστοτέλη.
ΜΟΝΑΔΕΣ 10

Β3. Να συσχετίσετε τις απόψεις του Πρωταγόρα (απόσπασμα α΄) με τις απόψεις του Αριστοτέλη (απόσπασμα γ’) αναφορικά με το ότι ο άνθρωπος ολοκληρώνεται μόνο μέσα σε ευνομούμενες κοινωνίες.
ΜΟΝΑΔΕΣ 10

Β4. Να αναλύσετε τη μέθοδο που ακολούθησε ο Σωκράτης (σύμφωνα με τον Αριστοτέλη) προκειμένου να αναζητήσει την απόλυτη ουσία των ηθικών εννοιών.
ΜΟΝΑΔΕΣ 10

Β5. σκεδαννύμενοι, διεφθείροντο, ἀπόλοιτο, πέμπει, συναγωγοί: Να δώσετε δύο ομόρριζες λέξεις (απλές ή σύνθετες) για κάθε μία από τις παραπάνω λέξεις.
ΜΟΝΑΔΕΣ 10




Γ. ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

πυθόμενος γὰρ ὅτι τὸ μειράκιον ἦν παρ’ ἐμοί, ἐλθὼν ἐπὶ τὴν οἰκίαν τὴν ἐμὴν νύκτωρ μεθύων, ἐκκόψας τὰς θύρας εἰσῆλθεν εἰς τὴν γυναικωνῖτιν, ἔνδον οὐσῶν τῆς τε ἀδελφῆς τῆς ἐμῆς καὶ τῶν ἀδελφιδῶν, αἳ οὕτω κοσμίως βεβιώκασιν ὥστε καὶ ὑπὸ τῶν οἰκείων ὁρώμεναι αἰσχύνεσθαι. οὗτος τοίνυν εἰς τοῦτο ἦλθεν ὕβρεως ὥστ’ οὐ πρότερον ἠθέλησεν ἀπελθεῖν, πρὶν αὐτὸν ἡγούμενοι δεινὰ ποιεῖν οἱ παραγενόμενοι καὶ οἱ μετ’ αὐτοῦ ἐλθόντες, ἐπὶ παῖδας κόρας καὶ ὀρφανὰς εἰσιόντα, ἐξήλασαν βίᾳ.

ΛΥΣΙΟΥ ΠΡΟΣ ΣΙΜΩΝΑ ΑΠΟΛΟΓΙΑ 6 – 7

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
• μειράκιον, τὸ: ο νεαρός
• νύκτωρ: τη νύχτα
• ἐκκόπτω: ανοίγω βίαια
• ἀδελφιδαῖ, αἱ: ανιψιές


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Γ1. Να γίνει μετάφραση του αποσπάσματος.
ΜΟΝΑΔΕΣ 20

Γ2. Να βρεθούν και ν’ αναγνωρισθούν όλες οι δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου και να δικαιολογηθεί ο τρόπος εκφοράς τους.
ΜΟΝΑΔΕΣ 10

Γ3.
• ἦν: Να γραφεί το δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο στο χρόνο και στην έγκλιση που βρίσκεται ο τύπος.
• θύρας: Να γραφεί η γενική πτώση του ενικού αριθμού.
• εἰσῆλθεν: Να γραφεί το δεύτερο ενικό πρόσωπο της υποτακτικής και προστακτικής στο χρόνο και στη φωνή που βρίσκεται ο τύπος.
• ἐμῆς: Να γραφεί η αιτιατική πτώση του πληθυντικού αριθμού στο γένος και στο πρόσωπο που βρίσκεται ο τύπος.
• ὕβρεως: Να γραφεί η κλητική πτώση του ενικού αριθμού.
• ποιεῖν: Να γραφεί το απαρέμφατο του αορίστου στη φωνή που βρίσκεται ο τύπος.
• ἐλθόντες: Να γραφεί η δοτική πληθυντικού αριθμού στο ίδιο γένος.
• παῖδας: Να γραφεί η δοτική πληθυντικού αριθμού.
ΜΟΝΑΔΕΣ 10]

Δεν υπάρχουν σχόλια: