Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2015

Guardian: Νέοι, ταλαντούχοι και Ελληνες-Η μεγαλύτερη φυγή μυαλών στον κόσμο



Δημοσίευμα-υπενθύμιση προς τους πολιτικούς και το σύστημα που γονάτισε την Ελλάδα από τον βρετανικό Guardian. Νέοι, ταλαντούχοι και Έλληνες: Generation G – η μεγαλύτερη «διαρροή εγκεφάλων» στον κόσμο» είναι ο τίτλος του δημοσιεύματος για τη μαζική μετανάστευση νέων Ελλήνων- των «μυαλών» και ταλέντων τα οποία εγκατέλειψαν τη χώρα εξαιτίας της κρίσης.

«Χαρακτηρίστε τους Generation G (από το Greece): νέοι, ταλαντούχοι, Έλληνες – και τμήμα μιας από τις μεγαλύτερες 'φυγές εγκεφάλων' σε ανεπτυγμένη δυτική οικονομία στη σύγχρονη εποχή». «Καθώς η χώρα οδεύει προς κρίσιμες εκλογές  το Σαββατοκύριακο, πάνω από 200.000 Έλληνες οι οποίοι έχουν φύγει από τότε που άρχισε η κρίση πριν από πέντε χρόνια, θα παρακολουθούν από το εξωτερικό. Γιατροί στη Γερμανία, ακαδημαϊκοί στη Βρετανία, καταστηματάρχες στην Αμερική: ο αποδεκατισμός του πληθυσμού της Ελλάδας είναι ίσως το πιο ολέθριο αποτέλεσμα της οικονομικής κατάρρευσης, η οποία έχει κάνει τη χώρα επαίτη μετά από την παραλίγο χρεοκοπία».
«Θα έπρεπε να είμαι στην Ελλάδα» λέει η Μαριτίνα Ρόπα, 28χρονών ειδικευόμενη γιατρός που εγκατέλειψε την Ελλάδα πριν από τρία χρόνια με προορισμό το Μίντεν της βορειοδυτικής Γερμανίας. « Είναι κρίμα που άνθρωποι στην ηλικία μου υποχρεωθήκαμε να φύγουμε».
Από το 2% του πληθυσμού που εγκατέλειψε την Ελλάδα, πάνω από τους μισούς πήγαν στη Γερμανία και τη Βρετανία. Η μεταναστευτική ροή αυξήθηκε κατά 300% σε σχέση με τα επίπεδα προ κρίσης καθώς η ανεργία των νέων ίπταται σε επίπεδα άνω του 50%.
«Είναι μια τεράστια απώλεια ανθρώπινου κεφαλαίου, οι επιπτώσεις της οποίας θα αρχίσουν να γίνονται αισθητές την επόμενη δεκαετία» αναφέρει η Αλίκη Μουρή, κοινωνιολόγος στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (National Centre for Social Research). «Βασικά άνθρωποι που μορφώθηκαν με μεγάλο κόστος, τόσο για τις οικογένειές τους και τα δημόσιο, εργάζονται πλέον σε πλουσιότερες χώρες, οι οποίες δεν έχουν επενδύσει σε αυτούς καθόλου».

Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015

Αποκαλύπτοντας τα παραμύθια

Ο γνωστός σουηδός σκηνοθέτης και μάγος της αφήγησης Ίνγκμαρ Μπέργκμαν είπε κάποτε πως η διαφορά ανάμεσα στο ψέμα και το παραμύθι είναι ότι το ψέμα (είτε το λες στους άλλους είτε στον εαυτό σου) σε βοηθά να υπεκφεύγεις τις δυσκολίες της ζωής, ενώ το παραμύθι να τις αντιμετωπίζεις. Και δεν είχε άδικο. Τα παραμύθια υπήρξαν για όλους η πρώτη μας επαφή με τη ζωή και τις δυσκολίες της. Από τα αρχαία κιόλας χρόνια οι άνθρωποι αντιλαμβάνονταν, ανέλυαν και κατανοούσαν την πραγματικότητα μέσα από ιστορίες. Ειδικά για τους λαούς της Ανατολής, τα παραμύθια ήταν ένας πολύ καλός τρόπος για να κατανοήσουν το «άγνωστο». Κάθε κοινωνία, από την πιο πρωτόγονη έως την πιο ανεπτυγμένη, έχει τις δικές της φανταστικές ιστορίες, που περιλαμβάνουν περιπέτειες, συμβολισμούς και ηθικά διδάγματα. Οι ψυχολογικές καταβολές των παραμυθιών, μάλιστα, ήταν ανέκαθεν ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα τόσο για τους ψυχολόγους όσο και για τους συγγραφείς. Οι μεν ψυχολόγοι προσπαθούν να βρουν σε αυτά απαντήσεις για το ασυνείδητο, οι δε συγγραφείς να ανακαλύψουν το βαθύτερο μήνυμα της ζωής.

Εκπαιδεύοντας με παραμύθια
Ο ρόλος του παραμυθιού είναι βέβαια ψυχαγωγικός, αλλά όχι μόνο. Τα παραμύθια δημιουργούν στα παιδιά εικόνες, διεγείρουν τη φαντασία τους και τα βοηθάνε να μπουν σε κόσμους μυθικούς και ονειρικούς, σε κόσμους όπου όλα μπορούν να συμβούν. Το παραμύθι καλλιεργεί το πνεύμα και βοηθά τα παιδιά να ξεκαθαρίσουν τα συναισθήματά τους και να αντιληφθούν τις δυσκολίες της ζωής. Ταυτόχρονα, προτείνει λύσεις στα προβλήματά τους. Παράλληλα, όμως, δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να παρακολουθήσει την παρέμβαση του ανθρώπου σε μια κατάσταση που το περιβάλλει, διεγείρει τη φαντασία του, αλλά και ικανοποιεί σε φανταστικό επίπεδο τις πιο βαθιές επιθυμίες του. Έτσι ηρεμεί και γαληνεύει από τις καθημερινές εντάσεις που βιώνει, μαθαίνει ν’ ακούει και να σκέφτεται.

«Ήταν μια φορά και έναν καιρό...»
Το παραμύθι ξεκινά πάντα με μια ήρεμη εισαγωγή και κλείνει με έναν επίσης καθησυχαστικό τρόπο. Από τις πρώτες κιόλας λέξεις, το παιδί μεταφέρεται σε έναν κόσμο μαγικό, εξωπραγματικό. Στο παραμύθι ο χρόνος, όπως και ο τόπος, είναι αόριστος, όλα θίγονται με τον απλούστερο δυνατό τρόπο, ενώ οι ήρωες είναι σχεδόν πάντα απλοί και αδύναμοι άνθρωποι, χωρίς ιδιαίτερα ταλέντα. Στην ουσία, τα παραμύθια «αφηγούνται» την παιδική ηλικία ενός ανθρώπου μέχρι και την ενηλικίωσή του, και όλες τις περιπέτειες που περιλαμβάνει αυτή η διαδρομή. Ο ήρωας προχωρά μόνος του για κάποιο χρονικό διάστημα, όπως αντίστοιχα μόνο νιώθει και το παιδί στην κοινωνία. Η επαφή με τη φύση (ένα δέντρο ή ένα ζώο) είναι συνήθως καταλυτική, μιας που συνήθως τον βοηθά να βρει το δρόμο του. Ο κυνηγημένος ήρωας μπορεί να πονά ή να περνά μέσα από δυσκολίες, αλλά πάντοτε βρίσκει τελικά το δρόμο του. Αυτό θα συμβεί και στο παιδί κατά τη διάρκεια της ζωής του. Θα πονέσει, θα δυσκολευτεί, αλλά τελικά θα βρει τις λύσεις που ψάχνει. Εκεί βρίσκεται και η γοητεία του παραμυθιού. Στο ότι μπορεί να αποκαλύψει την εσωτερική μας φύση, με τις άπειρες ηθικές, ψυχικές και πνευματικές της δυνατότητες. Είναι η αναζήτηση για το νόημα της ζωής. Γιατί, ως γνωστόν, ο άνθρωπος πάντα αναπτύσσεται και ολοκληρώνεται μέσα από τις δοκιμασίες.

Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015

Εμμανουήλ Ροΐδη:Επιστολαί ενός Αγρινιώτου

Ο Ροΐδης αντέδρασε στον πόλεμο που δέχτηκε για την "Πάπισσα Ιωάννα", αφενός με μια άμεση επιστολή προς απάντηση της εγκυκλίου της Ιεράς Συνόδου Περί αποκηρύξεως Βλάσφημου και Κακοήθους Βιβλίου, και με τις Επιστολές Αγρινιώτου, τέσσερις επιστολές τις οποίες υπογράφει ως Διονύσιος Σουρλής και οι οποίες αποτελούν ένα καταπληκτικό δείγμα της γραφής του Ροΐδη, σαρκαστικές, δεικτικές, καυστικές και πανέξυπνες.


Επιστολαί ενός Αγρινιώτου
                                                                Aγρίνι 1 Μαΐου 1866
Αξιότιμε κ. Εκδότα της «Αυγής»,
Το όνομά μου είναι Σουρλής κατοικώ εις το Αγρίνι κοντά εις τον ποταμόν, και είμαι συνδρομητής εις την αξιόλογον «Αυγήν» σας. Όταν ήμην νέος, υπήγα εις την Πάδοβαν να σπουδάσω ιατρικήν και έπειτα επέστρεψα εδώ, όπου υπανδρεύθην και κατοικώ τριάντα επτά χρόνους. Αλλ' ο Θεός δεν μου εχάρισεν ούτε αρρώστους ούτε τέκνα' προ δώδεκα χρόνων, μού επήρε και την γυναίκα μου και, διά να μη μείνω αβασάνιστος, μου έστειλεν εις τον τόπον της ένα οξύν ρευματισμόν, όστις με άφησε παραλυτικόν. Τώρα περιπατώ με δεκανίκια' επειδή όμως είμαι ευλαβής άνθρωπος, ευχαριστώ καθ' ημέραν τον Πανάγαθον Θεόν, λέγων ότι μ' εκούτσανε, διά να φθάσω ίσως αργότερα εις την τελευταίαν μου κατοικίαν. Μόνη διασκέδασις, μου έμεινε το χωράφι μου, το οποίον με τρέφει, η εφημερίδα σας και η βιβλιοθήκη μου. Μέσα εις αυτήν έχω (κατά την συνήθειαν των ιατρών όσοι εσπούδασαν εις την Πάδοβαν), περισσοτέρους ποιητάς, συγγραφείς καί φιλοσόφους παρά ιατρούς. Τον Όμηρον, τον Πλάτωνα, τον Δάντε και τον Βιργίλιον,... τους οποίους θαυμάζω και σέβομαι ώς ιερά πράγματα, και διά τούτο ποτέ δεν τους ανοίγω, και εκτός αυτών τον Κάτουλλον, τον Αριόστον, τον Μπάιρον και τους άλλους μικροτέρους των οποίων την συναναστροφήν προτιμώ από τας ομιλίας των φίλων μου Αγρινιωτών, οίτινες διά τούτο με ωνόμασαν μισάνθρωπον. Αλλ' αυτή είναι μαύρη συκοφαντία' διότι εξεναντίας τόσον πολύ αγαπώ τους ανθρώπους, ώστε αν είχα χρήματα ή τουλάχιστον ποδάρια, ουδέ στιγμήν θα έμενα εις το Αγρίνι. Αλλ' ας αφήσωμεν τους Αγρινιώτας και ας επανέλθωμεν εις το προκείμενον. Σας έλεγα λοιπόν, αξιότιμε κύριε εκδότα, ότι έχω μίαν καλήν βιβλιοθήκην και τον περισσότερον καιρόν μου περνώ με τα βιβλία μου. Την άνοιξιν, όταν ο ήλιος είναι ευχάριστος, διαβάζω εις το δώμα της καλύβης μου' το καλοκαίρι όπου αι ακτίνες του καίουν καταφεύγω υπό την σκιάν μιας γραίας πλατάνου, της οποίας τα περιττά κλαδιά με ζεσταίνουν το χειμώνα ώστε το δένδρον τούτο μου δίδει κατά τας περιστάσεις δροσιάν ή ζέστην, καθώς το φύσημα του Αισωπείου Σατύρου. Όλα τα ανωτέρω σας ανέφερα, κ. εκδότα, δια να σας αποδείξω ότι, αν και ονομάζομαι Σουρλής και κατοικώ εις το Αγρίνι, είμαι άνθρωπος διαβασμένος εις κατάστασιν να κρίνω περί γραμμάτων καλλίτερα ίσως από πολλούς δημοσιογράφους και λογίους της πρωτευούσης σας, οι οποίοι γράφοντες και διδάσκοντες από το πρωί έως το βράδυ δια να κερδίσουν το ψωμί των, δεν ευρίσκουν καιρόν ν' ανοίξουν βιβλίον και ως εκ τούτου... Αλλά το προοίμιόν μου καταντά πολύ μακρύ, ενώ ο τόπος σας είναι μετρημένος, με τα σωστά μου λοιπόν έρχομαι εις το προκείμενον.

Σάββατο 23 Αυγούστου 2014

Το σκάκι μπαίνει στα δημοτικά σχολεία μετά από πρωτοβουλία των σκακιστών της Θεσσαλονίκης

 Το να μπει το σκάκι στα σχολεία είναι ένα παλαιό αίτημα των φίλων του κορυφαίου πνευματικού αθλήματος που προωθείται με τον καιρό. Χιλιάδες δε είναι οι πρωτοβουλίες των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων που στα πολύ σημαντικά προγράμματά τους έχουν εντάξει και το σκάκι.

Ενα νέο σημαντικό βήμα γίνεται με το πρόγραμμα «Σκάκι στα σχολεία». Υλοποιείται από την Ενωση Σκακιστών Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) σε συνεργασία με το ίδρυμα του αζέρικης καταγωγής Ρώσου πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή Γκάρι Κασπάροφ και με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Ξεκίνησε την περασμένη σχολική χρονιά με 24 τμήματα σε είκοσι δημόσια σχολεία της Θεσσαλονίκης, στα οποία έγιναν δωρεάν μαθήματα σκακιού σε παιδιά Α” και Β” Δημοτικού. Το πρόγραμμα έγινε ανάλογα με το σχολείο, είτε στο πλαίσιο του σχολικού ωραρίου είτε μετά το τέλος του σχολικού προγράμματος. Τα σχολεία της Θεσσαλονίκης που εντάχθηκαν στο σχετικό πρόγραμμα είναι τα εξής: Πρότυπο Πειραματικό Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 1ο, 15ο, 21ο, 33ο, 41ο, 45ο, 67ο, 87ο, 94ο και 106ο Θεσσαλονίκης, 3ο, 11ο, 17ο και 18ο Καλαμαριάς, 4ο και 6ο Σταυρούπολης, 17ο Ευόσμου, 1ο και 2ο Πανοράματος. Συμμετείχαν περίπου 500 παιδιά.

Η έγκριση
Η ΕΣΘ στις 24/7/2013 ζήτησε άδεια ένταξης του προγράμματος από το υπουργείο Παιδείας. Στις 31/1/2014 ο διευθυντής Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κώστας Παπαχρήστος απάντησε θετικά στο αίτημα, αναφέροντας μεταξύ άλλων: «Σύμφωνα με τη με αριθμ. 3/20-1-2014 Πράξη του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) το προτεινόμενο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης σκακιού πληροί γενικά τις παιδαγωγικές και επιστημονικές προδιαγραφές και εγκρίνεται προς αξιοποίηση σε δημοτικά σχολεία της Θεσσαλονίκης, στην πρώτη και δεύτερη τάξη με μία ώρα την εβδομάδα σε τρίμηνους κύκλους, λαμβάνοντας υπόψη τις ανωτέρω διευκρινιστικές παρατηρήσεις ως προς το πλαίσιο εφαρμογής του και με τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

• Η διδακτική στοχοθεσία καθώς και η προοπτική πιλοτικής εφαρμογής του συγκεκριμένου προγράμματος είναι ξεκάθαρες και με ισχυρή επιχειρηματολογία. Το σκάκι ως δημιουργική δραστηριότητα προάγει τόσο δεξιότητες »στρατηγικών λύσεων», αφού διασυνδέεται με το μάθημα των Μαθηματικών, όσο και τη χωρο-οπτική νοημοσύνη, σύμφωνα με τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης.

• Ωστόσο, όσον αφορά την εφαρμογή του, το πρόγραμμα δεν μπορεί να ενταχθεί στο ολοήμερο γιατί δεν υπάρχει αντικείμενο βασικό ή επιλογής που να δικαιολογεί τη διδασκαλία του. Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί η ανάγκη τήρησης του Ωρολογίου Προγράμματος και ως εκ τούτου η διδασκαλία του σκακιού μπορεί να ενταχθεί στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης, σε τρίμηνους κύκλους και τηρώντας το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που προβλέπεται σε ανάλογες περιπτώσεις… Κάθε δραστηριότητα που εφαρμόζεται στον χρόνο της Ευέλικτης Ζώνης εποπτεύεται και εγκρίνεται από τους Σχολικούς Συμβούλους.

• Η αδιάλειπτη φυσική παρουσία του δασκάλου της τάξης κρίνεται επιβεβλημένη, ως ο μόνος θεσμικά και παιδαγωγικά υπεύθυνος για τους μαθητές του, διασφαλίζοντας το παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο της λειτουργίας της τάξης, προς όφελος των μαθητών. Ο εκπαιδευτής θα χαρακτηρίζεται ως εξωτερικός επιστημονικός συνεργάτης και η παρουσία του προϋποθέτει την τήρηση του θεσμικού πλαισίου, ενώ όλη η δράση δεν θα έχει καμία οικονομική επιβάρυνση είτε του σχολείου είτε των γονέων και κατ” επέκταση των μαθητών. Το εν λόγω Πρόγραμμα υλοποιείται από την Ενωση Σκακιστών Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το ίδρυμα Kasparov και με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος».

Βιβλίο για τα μυστικά του σκακιού
Η σειρά των μαθημάτων βασίζεται στο δίτομο βιβλίο για παιδιά «Ο Ζατρίκης στο Σκακιστικό Δάσος», στο βιβλίο των ασκήσεων που το συνοδεύει και στο βιβλίο του δασκάλου που προορίζεται για τη διδασκαλία αρχάριων σκακιστών στο εισαγωγικό επίπεδο των σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

skaki biblioΤα βιβλία αποτελούν μέρος ενός εκπαιδευτικού προγράμματος εκμάθησης σκακιού στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το οποίο έχει εκπονηθεί από το Kasparov Chess Foundation Europe. Τα έχουν γράψει οι Ρώσοι Vladimir Barsky (διεθνής μετρ) και Sergey Abramov και τη μετάφραση στα Ελληνικά έχει κάνει ο γνωστός μετρ και έφορος σχολικού σκακιού της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας Τάκης Δρεπανιώτης. Υπεύθυνος της ελληνικής έκδοσης είναι ο Γιάννης Αντωνιάδης, μέλος της διοίκησης της ΕΣΟ και ψυχή του προγράμματος στη χώρα μας, ενώ την επιμέλεια των βιβλίων έκανε ο γκραν μετρ της Εθνικής μας ομάδας στο σκάκι Δημήτρης Μαστροβασίλης. Μέσα από τις περιπέτειες του Ζατρίκη, ενός μικρού ξωτικού που ζει στο Σκακιστικό Δάσος, οι μικροί μαθητές μυούνται στα μυστικά του σκακιού.

Δύο τόμοι
Ο πρώτος τόμος του βιβλίου του μαθητή περιέχει τη στοιχειώδη ύλη και επιτρέπει, με ελκυστικό και παιγνιώδη τρόπο, στον μαθητή να κάνει κτήμα του το πώς κινούνται τα κομμάτια και τα πιόνια, ποια είναι η απόλυτη και η σχετική αξία τους, αλλά και να αποκτήσει μία αίσθηση για τα χαρακτηριστικά τους στις μάχες μεταξύ τους.

Ο δεύτερος τόμος ασχολείται με την κατανόηση των θεμελιωδών στοιχείων της σκακιστικής παρτίδας, όπως είναι το σαχ, το ματ και το πατ, και εξηγεί τους βασικούς τακτικούς μηχανισμούς και τις αρχές του παιχνιδιού στο άνοιγμα. Οι δύο τόμοι περιέχουν περί τις 1.000 ασκήσεις, διαφόρων βαθμών δυσκολίας, για να τις λύσουν οι μαθητές. Η απλή και κατανοητή γλώσσα που χρησιμοποιείται στο βιβλίο του μαθητή επιτρέπει τη χρήση του όχι μόνο στην Α” Τάξη του Δημοτικού, αλλά και με τα μεγάλα παιδιά του νηπιαγωγείου, καθώς και για ατομικά μαθήματα που κάνουν σε παιδιά γονείς ή δάσκαλοι.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ
Το πρόγραμμα «Σκάκι στα σχολεία» θα συνεχιστεί τη νέα σχολική χρονιά. Στόχος είναι να επεκταθεί σε 100 τουλάχιστον σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Στη Θεσσαλονίκη, όπως μας είπε και ο Γιάννης Αντωνιάδης, το αγκάλιασαν οι σύλλογοι γονέων, οι διευθυντές των σχολείων και φυσικά τα ίδια τα παιδιά. Το ίδιο αναμένεται να γίνει και στα σχολεία που θα ενταχθούν τη νέα χρονιά.

http://culture.thessaloniki-portal.gr/

Τετάρτη 9 Ιουλίου 2014

Ενενήντα χαρισματικά Ελληνόπουλα στο Κολλέγιο Ανατόλια

Διαβαίνοντας την πύλη του Αμερικάνικου Κολλεγίου στο Πανόραμα της Θεσσαλονίκης για να περάσω λίγες ώρες με τα «χαρισματικά - ταλαντούχα παιδιά» που ήταν μαζεμένα εκεί απ’ όλη την Ελλάδα, το πρώτο πράγμα που είχα στον νου μου ήταν εάν αυτοί οι έφηβοι φέρουν πράγματι «αστέρι στο μέτωπο», όπως συνηθίζουμε να λέμε για τους ανθρώπους-διάνοιες.

Δεν συνάντησα κανέναν με τέτοιο «κατατεθέν» σήμα. Είδα όμως εφήβους με άσπρες ποδιές ή και χωρίς αυτές, σκυμμένους σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, άλλους σε τραπεζάκια να συναρμολογούν σε χρόνο dt και εκ του μηδενός αυτοσχέδιες κατασκευές, από αυτοκινητάκια έως σπιτάκια με ηλιακά πάνελ, μερικούς να προσπαθούν να λύσουν το μυστήριο του μεθυσιού μιας παρέας (!) και κάποιους να ασχολούνται με την Κρυπτολογία...

Ενενήντα παιδιά από κάθε γωνιά της Ελλάδας, από όλα τα κοινωνικά στρώματα, όπως μας επισημαίνει ο αντιπρόεδρος Οperations and Planning Γιάννης Τζορμπατζόγλου, μαθητές δημόσιων, κυρίως, γυμνασίων και λυκείων, συμμετέχουν στο θερινό σχολείο του «Κέντρου για Χαρισματικά Ταλαντούχα Παιδιά» του Κολλεγίου Ανατόλια που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Johns Hopkins και την αποκλειστική χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».

Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ 2014 ΚΑΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

http://ppspa.weebly.com/uploads/2/6/3/6/26366972/glossa.pdf
http://ppspa.weebly.com/uploads/2/6/3/6/26366972/glossa_lyseis.pdf

ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ 2014 ΚΑΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

http://ppspa.weebly.com/uploads/2/6/3/6/26366972/glossa1.pdf
http://ppspa.weebly.com/uploads/2/6/3/6/26366972/glossa_apant.pdf