Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

1ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Ταινιών «Βιντεομουσείων» 2014

Θέμα: Ο κόσμος γύρω μας – ο κόσμος όπως τον ζούμε! 
Απαραίτητη η συμπλήρωση ηλεκτρονικής αίτησης μέχρι την 7η Απριλίου 2014 στο info@karposontheweb.org

Μετά από 4 χρόνια επιτυχημένης δράσης του προγράμματος «Βιντεομουσεία: αποτυπώνοντας ίχνη της προσωπικής μας κουλτούρας» σε 31 Γυμνάσια και Λύκεια της Ανατολικής Αττικής, μετά από 2 χρόνια συνεργασίας με γερμανικά σχολεία και τη βράβευσή μας από το Institute for Media Research and Media Education στο Μόναχο ως ένα από τα 12 καλύτερα σχέδια δράσης για την οπτικοακουστική παιδεία στην Ευρώπη το 2011-13, τα «Βιντεομουσεία» γίνονται Πανελλαδικός Διαγωνισμός.

Τι είναι οι ταινίες «βιντεομουσεία»;

Αναζητούνται ταινίες μικρού μήκους με θέματα που οι μαθητές θεωρούν σημαντικά για την ομάδα τους, για τη δική τους νεανική ζωή, θέματα που θα ήθελαν να τα δείξουν στους εφήβους του αύριο! Κάθε ομάδα μαθητών θα πρέπει να αποτυπώσει σε βίντεο μέγιστης διάρκειας 5 λεπτών, «κάτι που κατά τη γνώμη της, αξίζει να διασωθεί, να διαφυλαχθεί σε ένα φανταστικό-εικονικό μουσείο για τους εφήβους του μέλλοντος». Δημιουργικά, σοβαρά, αστεία, πρωτότυπα – τα πάντα από την καθημερινότητα των νέων είναι ευπρόσδεκτα! Π.χ. Το παγκάκι έξω από σχολείο, το μουσικό συγκρότημα της τάξης,  το γειτονικό δάσος που κάηκε, ένα παιχνίδι που αρέσει, η πλατεία που συχνάζουν, ο περιπτεράς, τα graffiti που ζωγράφισαν στην πλατεία ή ακόμα ο τρόπος που βιώνουν τον κόσμο γύρω τους στις σημερινές συνθήκες ζωής. Η μικρή διάρκεια των ταινιών κατευθύνει στην επιλογή ενός κυρίως θέματος σε κάθε ταινία.

Σκοπός του διαγωνισμού:

Σκοπός του διαγωνισμού είναι να δοθεί στους μαθητές-τριες η ευκαιρία να συνεργαστούν πάνω σε μια δημιουργική δραστηριότητα, να εξοικειωθούν με τη «γλώσσα» της κινηματογραφικής αφήγησης, να γίνουν κριτές και ερευνητές του άμεσου προσωπικού τους περιβάλλοντος και να παρατηρήσουν με κριτική ματιά την καθημερινότητά τους. Ενισχύουμε την παραγωγή ταινιών με προσωπική, ντοκιμαντερίστικη ματιά.

Ποιοι μπορούν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό;

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε ομάδες πέντε τουλάχιστον μαθητών, από Δημοτικά Σχολεία (Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού), Γυμνάσια και Λύκεια. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι δωρεάν. Δεν γίνονται δεκτές ατομικές συμμετοχές.

Τα μεγάλα events του 2014 στη Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη - Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014
Την 1η Ιανουαρίου 2014 η Θεσσαλονίκη έλαβε τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας, στα πλαίσια της οποίας θα πραγματοποιηθεί πληθώρα διεθνών εκδηλώσεων σε συνεργασία με διεθνείς φορείς που ασχολούνται με θέματα νεολαίας στην Ευρώπη και στον κόσμο. Θα πραγματοποιηθούν διαγωνισμοί βίντεο, φωτογραφίας, ζωγραφικής και γαστρονομίας, θα παρουσιαστούν εκθέσεις και θα διοργανωθούν κορυφαία αθλητικά γεγονότα και φεστιβάλ, αλλά και δρώμενα με επίκεντρο των φοιτητές, όπως το Model UN και το Παγκόσμιο Συνέδριο Φοιτητών Πολιτικών Επιστημών. Κατά τη διάρκεια του έτους, η πόλη αναμένεται να φιλοξενήσει πάνω από 130 διεθνείς και τοπικές εκδηλώσεις για νέους.

*1/1-31/12/14


PhotoBiennale 2014
Η PhotoΒiennale / 22η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση, που διοργανώνεται φέτος από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης θα έχει αυτή τη φορά κεντρικό θέμα τον «Λόγο», που αποτελεί το τρίτο μέρος της θεματικής τριλογίας η οποία ξεκίνησε το 2008 με θέμα τον «Χρόνο» και συνεχίστηκε το 2010 με θέμα τον «Τόπο». Μέρος του προγράμματος θα αποτελέσουν οι εκθέσεις «Arthur Tress. Η φωτογραφία ως μαγική εικόνα 1956-2006» και «Αστικά Τοπία της Θεσσαλονίκης, 2013», οι οποίες ήδη φιλοξενούνται στο Μουσείο Φωτογραφίας και το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης αντίστοιχα. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί στα μέσα Ιανουαρίου, ενώ στη διάρκεια της PhotoBiennale έχουν προγραμματιστεί τουλάχιστον 15 εκθέσεις σε 10 χώρους σε διάφορα σημεία της πόλης. Συνολικά, αναμένεται να παρουσιάσουν τη δουλειά και τις δημιουργίες τους περισσότεροι από 60 φωτογράφοι από όλα τα μέρη του κόσμου.

*1-5/14, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Creative minds Richard Venturi, Economics Teacher, Conservatoire National des Arts et Métiers, Paris, and Freelance Journalist

Classrooms need to be places for teaching creativity, as well as basic competence. Can it be done? 

Gabriel Saada is a typical high school student in many ways, except that he happens to attend one of Paris’s best and most prestigious lycées. The halls of his school were once walked by the likes of Honoré de Balzac and Lionel Jospin, the former French prime minister.

When I ask him about school, he tells me his teachers and his guidance counsellor all stress the importance of getting into one of France’s elite grandes écoles by mastering the classwork. Listening to him describe his high school education, it strikes me that the overarching emphasis is on what is referred to as cognitive intelligence, or the ability to reason and analyse–what renowned American psychologist and academic Robert Sternberg has called “memorisationbased”, or “analytical”, intelligence.

With the results of the OECD’s latest worldwide PISA testing of 15-year-olds just in, it is worth asking whether education in the 21st century needs to complement the primacy given to cognitive skills with a greater focus on creativity. To be sure, the skills and knowledge PISA tests among 15-year-olds across the globe form a solid base on which youngsters can build in order to thrive and flourish in their lives and careers.

If the coming generations are to overcome the grave economic, social and environmental problems that are certain to be our legacy, there is a general consensus that they will need to possess one thing above all: the ability to innovate and create.

The word “innovation” is bandied about widely today. But what does it really mean in its simplest form? Combining existing elements of knowledge or understanding in brand new ways is one definition. It rests on an individual’s capability to come up with original and valuable ideas to solve problems. For the influential British educationalist Ken Robinson, this is the very essence of creativity.

Classrooms are places for building knowledge, memorising and interacting, but do they generate the kind of creativity that will be needed? How can creativity be fostered in the classroom at all levels? Clearly, creativity is a prime concern. According to a global study carried out by Adobe in 2012, 80% of working adults in France, Germany, Japan, the UK and the US agreed that creativity is the key to driving economic growth. Yet more than half felt their education systems stifle creativity.

Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Για την βαθμολόγηση των Θεωρητικών μαθημάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις, Αιμιλία Καραλή, εκπαιδευτικός, δ.φ. ΕΚΠΑ, συγγραφέας



Και να ’μαστε πάλι εδώ για άλλη μια χρονιά μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων να τρίβουμε τα μάτια μας με την βαθμολόγηση των μαθημάτων που σχετίζονται με την νεοελληνική γλώσσα και ειδικότερα τα μαθήματα της Θεωρητικής Κατεύθυνσης: αναβαθμολογήσεις στα μαθήματα της νεοελληνικής γλώσσας και κυρίως της λογοτεχνίας κατεύθυνσης που φτάνουν σε ποσοστά πάνω από 20%. Αναβαθμολογήσεις στα αρχαία, λατινικά, ιστορία που ξεπερνούν το 15%.

Κοιτάζοντας τις αναλυτικές βαθμολογίες στα αποκόμματα των τετραδίων των μαθητών αντιμετωπίζεις τον απόλυτο παραλογισμό. Ο ένας διορθωτής βαθμολογεί περίληψη με 24/25 και ο άλλος την ίδια με 12/25· σε άλλο γραπτό η ανάπτυξη παραγράφου με 9/10 από τον πρώτο και με 5/10 από τον δεύτερο· στην παραγωγή κειμένου ο πρώτος αξιολογεί το κείμενο με 40/40 και ο δεύτερος με 20/40. Στην μετάφραση του αρχαίου κειμένου ο ένας βαθμολογητής βάζει 18/20 και ο δεύτερος 12/20. Στην λογοτεχνία θεωρητικής κατεύθυνσης την ίδια ερώτηση ο πρώτος την βαθμολογεί με 7/20, ο δεύτερος με 17/20  (η ερώτηση ζητούσε να εντοπιστούν 4 σχήματα λόγου στο κείμενο)· το παράλληλο κείμενο βαθμολογείται από τον πρώτο με 13/20 και από τον δεύτερο με 20/20. Στην Ιστορία επαναλαμβάνονται βαθμολογίες με 10 μόρια διαφορά. Το ίδιο στα Αρχαία αλλά και στα Λατινικά (τόσο όσο για να αποφευχθούν οι αναβαθμολογήσεις). Θα μπορούσα να συνεχίσω επ’ άπειρον τα παραδείγματα.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013

Ελένη Αντωνιάδου: η Γυναίκα της Χρονιάς μιλάει στην «Κ» Ζει έξι μήνες στο Σικάγο και έξι στη Σίλικον Βάλεϊ, εργάζεται ταυτόχρονα σε τρία διαφορετικά πρότζεκτ που αφορούν την αναγεννητική ιατρική και τη νανοτεχνολογία.


Ένα μήνα τον χρόνο προσφέρει εθελοντική εργασία σε αποστολές ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λατινική Αμερική.Αυτή είναι η «γυναίκα της χρονιάς 2013» σύμφωνα με την κριτική επιτροπή της διοργάνωσης «FDM Everywoman in Technolgy Awards», που επέλεξε την 25χρονη Ελληνίδα Ελένη Αντωνιάδου. «Αν δεν κυνηγήσεις τα όνειρά σου, δεν θα τα πιάσεις ποτέ» λέει συγκινημένη στην «Κ» μέσω skype, σε ένα κενό μεταξύ των διαλέξεών της στο πανεπιστήμιο του Illinois. «Ηταν πολύ μεγάλη έκπληξη για μένα η διάκριση αυτή». H εν λόγω διάκριση, που γίνεται σε ετήσια βάση στη Μ. Βρετανία, απονέμεται κατ’ εξοχήν σε γυναίκες Βρετανίδες επιστήμονες μεγαλύτερης ηλικίας.

Δεν είναι, ωστόσο, η πρώτη φορά που το χαμογελαστό κορίτσι από τη Θεσσαλονίκη διαψεύδει όλα τα προγνωστικά. «Πριν από μερικά χρόνια, όταν έκανα λόγο για τη δημιουργία τεχνητών ιστών και νευρώνων, όλοι με κοιτούσαν με γουρλωμένα μάτια» θυμάται «τα θεωρούσαν σενάρια επιστημονικής φαντασίας». Η Ελένη ξεκίνησε τις σπουδές στην Ελλάδα στο νεοσύστατο τότε τμήμα «Πληροφορική με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική» στο πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας, στη Λαμία. «Ολοι με προέτρεπαν να στοχεύσω σε μια παραδοσιακή σχολή». Η Ελένη, όμως, έχοντας και την υποστήριξη του πατέρα της, έκλεισε τα αυτιά της στις σειρήνες και προχώρησε στον στόχο της, μια που «από παιδί με μάγευε η Ιατρική και η Πληροφορική». Το 2008 φεύγει για μεταπτυχιακές σπουδές στη Μ. Βρετανία και έκτοτε ξεκινάει για την Ελένη η «απογείωση».

«Το 2009 είχα την τιμή να με διαλέξει για να εργαστώ στην ερευνητική του ομάδα ένας από τους καλύτερους επιστήμονες της σύγχρονης Ιατρικής, ο καθ. Alexander Seifalian» διηγείται η 25χρονη επιστήμων. «Μαζί με τη συμφοιτήτριά μου, Claire Crowley, δημιουργήσαμε μια τεχνητή τραχεία και το επιχειρηματικό σχέδιο, ώστε αυτό το ερευνητικό-πειραματικό μοντέλο να μετατραπεί σε κλινικό προϊόν». Η μελέτη αυτή κέρδισε το 1ο βραβείο στο University College London. Κάπου αλλού στην Αγγλία ένας 36χρονος καρκινοπαθής τελικού σταδίου μαθαίνει για το πόνημα των δύο φοιτητριών, που αποτελούσε κυριολεκτικά την τελευταία του ελπίδα. «Επικοινώνησε μαζί μας και ζήτησε να προχωρήσουμε σε μεταμόσχευση της τεχνητής τραχείας» περιγράφει η Ελένη. «Ημασταν πολύ επιφυλακτικές, καθώς δεν είχε προηγηθεί ακόμα δοκιμή in vivo». Ωστόσο, ο ασθενής ήταν διατεθειμένος να ρισκάρει. Και καθώς η τύχη αγαπά τους τολμηρούς, η επέμβαση έγινε λίγους μήνες μετά και ο ασθενής σώθηκε. «Πολλές φορές μας εκφράζει την ευγνωμοσύνη του, τα συναισθήματα όμως είναι αμοιβαία, γιατί και εμένα έκτοτε η ζωή μου άλλαξε». Με τη δημοσιοποίηση στον ακαδημαϊκό κόσμο της εν λόγω επιτυχίας, πρώτης στα ιατρικά χρονικά, αλλά και την ίδρυση της εταιρείας Transplants Without Donors LLC (Μεταμοσχεύσεις χωρίς δότες) που θα παράγει τεχνητά όργανα ως εναλλακτική μεταμοσχευτική μέθοδο, πολλαπλασιάζονται οι επαγγελματικές προτάσεις στην Ελένη, η οποία υπέκυψε στη γοητεία των ΗΠΑ, όπου εκπονεί τη διατριβή της στο πανεπιστήμιο του Ιllinois έχοντας εννέα υποτροφίες! «Είμαι η μοναδική γυναίκα στο τμήμα μου και η μοναδική Ευρωπαία» επισημαίνει σκιαγραφώντας τη νέα της ζωή. «Ο ανταγωνισμός είναι έντονος, ενώ κατέβαλα επιπλέον προσπάθεια για να με αποδεχτούν και ως Ελληνίδα».

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2013

«Η γνώση είναι το παγκόσμιο νόμισμα του 21ου αιώνα»


«Το εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί και πρέπει να αποτελέσει τον καταλύτη για μια ασφαλή και βιώσιμη ανάπτυξη. Η αναγέννηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος αποτελεί την απαραίτητη προϋπόθεση για την οριστική ανάκαμψη της χώρας» είπε ο υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Αρβανιτόπουλος ανοίγοντας επίσημα το διεθνές συνέδριο του περιοδικού «Economist» με τίτλο «Education and Innovation in the 21st Century: Opening frontiers for the business market». Το θεμελιώδες ζήτημα του ρόλου της εκπαίδευσης στην αγορά εργασίας, αλλά και εκείνου της τεχνολογίας στην εξέλιξη της εκπαιδευτική διαδικασία απασχόλησαν τους ομιλητές - Έλληνες και ξένους - και το αρκετά ενεργό κοινό που βρέθηκαν την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013 στην αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας» του Μεγάρου Μουσικής.

«Δεν πρέπει να χάσουμε ούτε μία γενιά»

«Δεν πρέπει να χάσουμε ούτε μια γενιά νέων ανθρώπων» επισήμανε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της Microsoft κ. Anthony Salcito, προβληματισμένος από τη μια μεριά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που δημιουργεί προβλήματα χρηματοδότησης στην Παιδεία και από την άλλη ένεκα της αδυναμίας των κοινωνιών να ενσωματώσουν άμεσα τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις στα εκπαιδευτικά τους συστήματα. Βασικό μέλημα των εκπαιδευτικών συστημάτων του 21ου αιώνα θα πρέπει να είναι, όπως τόνισε, να προετοιμάζουν τους νέους για τις συνεχείς μεταβολές του εργασιακού περιβάλλοντος στην διάρκεια της μελλοντικής τους καριέρας.

Κάντε το όπως η Πορτογαλία

Το ζήτημα των δεξιοτήτων και των προσόντων που είναι απαραίτητα για την επιτυχία στον 21ο αιώνα απασχόλησε σχεδόν το σύνολο των ομιλητών, με τους περισσότερους να δίνουν ιδιαίτερο βάρος στα χαρακτηριστικά εκείνα που ευνοούν τη συνεργασία μέσα σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Η συνεισφορά των νέων τεχνολογιών σε αυτό τον τομέα μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη, όχι μόνο διά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με τα οποία έτσι κι αλλιώς οι νέοι είναι πολύ εξοικειωμένοι, αλλά με την ενσωμάτωσή τους μέσα στην τάξη.