Σάββατο, 29 Μαρτίου 2014

Δημοφιλή τα Πειραματικά Σχολεία

Εκτινάχθηκε η ζήτηση φέτος για τις θέσεις των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ). Απομένει ένα δεκαήμερο έως τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων και έως τώρα 8.000 γονείς έχουν υποβάλει αίτηση για το παιδί τους, δηλαδή τόσες αιτήσεις όσες είχαν συνολικά κατατεθεί πέρυσι. Η αύξηση του ενδιαφέροντος αποδίδεται στην αναζήτηση από τους γονείς καλών δημόσιων σχολείων για τα παιδιά τους, και αποτελεί απόδειξη της εδραίωσης των Πρότυπων Πειραματικών, καθώς φέτος είναι η δεύτερη χρονιά που οι μαθητές τους θα εισαχθούν κατόπιν εξετάσεων. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής των ΠΠΣ (ΔΕΠΠΣ) και καθηγητής του Παν. Αθηνών, κ. Γεώργιος Καλκάνης, μιλώντας στην «Κ», ανέφερε ότι στις αρχές Μαΐου θα οργανωθεί το πρώτο συνέδριο αποτίμησης και αξιολόγησης της έως τώρα πορείας των ΠΠΣ που θεσμοθετήθηκαν το 2011.

Ειδικότερα, πέρυσι συνολικά 8.058 μαθητές διεκδίκησαν μία από 2.699 θέσεις στην Α΄ τάξη των 34 Πρότυπων Πειραματικών Γυμνασίων (ΠΠΓ) και Λυκείων (ΠΠΛ). Οπως τόνισε χθες στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΠΣ κ. Γιάννης Αντωνίου, φέτος και έως χθες, οι αιτήσεις για τις αντίστοιχες θέσεις είχαν προσεγγίσει τις 8.000, και θεωρείται σίγουρο ότι ο τελικός αριθμός τους θα ξεπεράσει τις 10.000, καθώς η προθεσμία ολοκληρώνεται στις 31/3 (όλες οι πληροφορίες στο http://apps.athena.net.gr/pps/index.php).

Ανταγωνισμός

Η αύξηση των αιτήσεων θα οξύνει, εύλογα, τον ανταγωνισμό των μαθητών για μία θέση. Ενδεικτικά, πέρυσι 5.500 απόφοιτοι Δημοτικού συμμετείχαν στις εξετάσεις για τις 1.260 θέσεις στην Α΄ τάξη των 17 ΠΠΓ. Ετσι το ποσοστό επιτυχίας ήταν 23%. Από την άλλη, για τις 1.439 θέσεις των 17 Πρότυπων Πειραματικών Λυκείων πέρυσι κατετέθησαν 2.558 αιτήσεις τελειοφοίτων Γυμνασίου, και άρα εισήχθη ο ένας στους δύο (56,25%). Οι υποψήφιοι για τα ΠΠΓ εξετάζονται σε θέματα Γλώσσας, Μαθηματικών και Φυσικής και για τα ΠΠΛ μόνο στα δύο πρώτα. Οι μαθητές εισάγονται στα Πρότυπα Πειραματικά Δημοτικά με κλήρωση και έως τώρα έχουν κατατεθεί 1.400 αιτήσεις.

Η πλειοψηφία των μαθητών που υποβάλλουν αίτηση για τα ΠΠΣ φοιτούν σε δημόσιο σχολείο, όπως φάνηκε πέρυσι. Αυτό είναι, βέβαια, εύλογο, με δεδομένο ότι το 93% των μαθητών πηγαίνει σε δημόσιο σχολείο και το 7% σε ιδιωτικό. Ομως, η ζήτηση από παιδιά ιδιωτικών είναι εντυπωσιακή. Ενδεικτικά, σε ιδιωτικά σχολεία της Αττικής έως και οι δύο στους τρεις μαθητές της Στ΄ Δημοτικού έχουν κάνει αίτηση για την Α΄ τάξη ΠΠΓ. Οι λόγοι σχετίζονται με την επιθυμία των γονιών να γλιτώσουν τα δίδακτρα και να στείλουν τα παιδιά σε καλό σχολείο. Σε αυτό εστιάζει και ο κ. Καλκάνης, αναφέροντας ότι τα πλεονεκτήματα των ΠΠΣ είναι η εφαρμογή καινοτόμων δράσεων και εκπαιδευτικών μεθόδων, η ευελιξία στον σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων και η συνεχής αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.

Πηγή: http://www.kathimerini.gr/

Τρίτη, 25 Μαρτίου 2014

«Κίτρινη κάρτα» έβγαλε ο ΟΟΣΑ στην Ελλάδα για τον διαγωνισμό PISA

Με απoβολή από τον σημαντικό διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ το 2015 κινδυνεύει η Ελλάδα, καθώς το υπουργείο Παιδείας ολιγώρησε στην προετοιμασία του διαγωνισμού που μετέχουν 15χρονοι μαθητές από 65 χώρες του πλανήτη. Ετσι, ενώ η πιλοτική φάση επρόκειτο να πραγματοποιηθεί μέσα στον Μάρτιο, η ηγεσία του υπ. Παιδείας... αγρόν ηγόρασε. Κατ’ αρχήν, η Ελλάδα ελπίζει να τη... γλιτώσει με την προειδοποιητική κίτρινη κάρτα από τον ΟΟΣΑ, η οποία αποτελεί βέβαια ένα ηχηρό χαστούκι για τη χώρα μας, καθώς εξετάζεται η πιλοτική φάση να μετατεθεί μόνο για την Ελλάδα τον Οκτώβριο. Πρόκειται για απόφαση του ΟΟΣΑ που εκθέτει τη χώρα, αφού ανάλογη πρόνοια ελήφθη το 2009 για τις χώρες που μετείχαν τότε για πρώτη φορά στον διαγωνισμό PISA και ήθελαν χρόνο προετοιμασίας.
Ομως, η χώρα μας είναι παλιό μέλος του διαγωνισμού PISA, αφού μετείχε για πρώτη φορά το 2000, και έκτοτε σε όλους τους μετέπειτα διαγωνισμούς των 2003, 2006, 2009 και 2012. Η πολιτική ευθύνη του υπουργού Παιδείας κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου είναι απόλυτη, καθώς είχε ενημερωθεί για την καθυστέρηση με δύο επιστολές μέσα στο 2014 από την εθνική διαχειρίστρια στο πρόγραμμα PISA και επίκουρο καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Χρύσα Σοφιανοπούλου.

Η έρευνα PISA μετρά τις γνώσεις και τις δεξιότητες των 15χρονων μαθητών στην Κατανόηση Κειμένου, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες και «αξιολογεί κυρίως κατά πόσο οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους είναι σημαντικές για την πλήρη και ενεργό συμμετοχή τους στις σύγχρονες κοινωνίες» όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ. Ο διαγωνισμός γίνεται από το 2000 ανά τριετία και το 2012 μετείχαν 65 χώρες (34 χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και 31 συνεργαζόμενες) που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 80% της παγκόσμιας οικονομίας. Αξιολογήθηκαν 510.000 15χρονοι μαθητές (αντιπροσωπευτικό δείγμα των 28 εκατ. 15χρονων των 65 χωρών). Από την Ελλάδα μετείχαν 5.000 15χρονοι από 192 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία.

Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2014

Ο Μάρτιος, ο µήνας της Βουλής των Εφήβων

Από την Τρίτη 4 Μαρτίου 2014  µέχρι την Παρασκευή 28 Μαρτίου 2014 θα µπορείς να πάρεις µέρος στις δραστηριότητες για  την ανάδειξη των «εφήβων βουλευτών» της ΙΘ΄ Συνόδου (2013-2014) του προγράµµατος.

Φέτος «κλειδί» για το πρόγραµµα «Βουλή των Εφήβων» είναι η συµµετοχή

Does it matter if teachers are scruffy? Last week, teachers at a north London school were criticised for their clothes in an Ofsted report. But is appearance important in the classroom?

An Ofsted inspector has criticised teachers at a north London school for wearing clothes that are too scruffy and threaten to undermine standards.

Matthew Burton, assistant headteacher at Thornhill Community Academy in Dewsbury and Educating Yorkshire star


Does the way a teacher dresses matter? Yes, I think it does. During and after Educating Yorkshire, a couple of colleagues and I got it in the neck a little for what we chose to wear to work, but there is a line of sartorial propriety that, I would argue, we are absolutely on the right side of.

I wouldn't for a second criticise a teacher who's been working their backside off teaching high quality lessons, inspiring children, and helping them towards our greatest aim – turning young people into model citizens of the world – for having his tie a little loose, for sporting a somewhat jazzy sock, or for having their top button undone, but it's absolutely essential that we practise what we preach.

It would be patronising to ask a child to put their tie on, tuck their shirt in, swap their trainers for shoes or chinos for trousers if I were flouncing around the corridors in a Juicy Couture velour leisure suit and a pair of Crocs. The expectations of a teacher's appearance is bundled together in the wider issue of "professional standards", and although I dig a fancy sock, a skinny tie, and on occasion, battle weary after a long day at the coal face, my tie may slip down, I will always make a conscious effort to dress professionally.

I took part in a radio debate earlier today and one caller made this brilliant comment: "It's a good heart that's important, not a good suit." I'd completely agree, and if a sensible approach is adopted, I'm sure there's a point where the two can perfectly align.

Tanika Gupta, playwright and mother of a pupil at a school criticised in Ofsted report

On one matter we can clearly agree – everyone wants smart teachers. But to reduce the conception of "smart" to their clothing and physical appearance is simply bizarre. Some of my favourite teachers when I was at school would not have passed what appears to be a new Ofsted test. Thankfully we were taught not to judge a book by its cover! It would seem odd to apply that to books but not to people.

Τρίτη, 11 Μαρτίου 2014

Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία

Θέματα και ενδεικτικές απαντήσεις για την κατανόηση κειμένων Ελληνικής Γλώσσας - Δοκιμασία εισαγωγής μαθητών στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια (Ιούνιος 2013)

http://blogs.sch.gr/depps/files/2013/06/GlossaG.pdf

http://blogs.sch.gr/depps/files/2013/06/OK_PPL_Glossa.pdf
 «Εισαγωγή μαθητών και σχετικές ρυθμίσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία 
(Π.Π.Σ.) για το σχολικό έτος 2014-2015» 

Τετάρτη, 5 Μαρτίου 2014

1ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Ταινιών «Βιντεομουσείων» 2014

Θέμα: Ο κόσμος γύρω μας – ο κόσμος όπως τον ζούμε! 
Απαραίτητη η συμπλήρωση ηλεκτρονικής αίτησης μέχρι την 7η Απριλίου 2014 στο info@karposontheweb.org

Μετά από 4 χρόνια επιτυχημένης δράσης του προγράμματος «Βιντεομουσεία: αποτυπώνοντας ίχνη της προσωπικής μας κουλτούρας» σε 31 Γυμνάσια και Λύκεια της Ανατολικής Αττικής, μετά από 2 χρόνια συνεργασίας με γερμανικά σχολεία και τη βράβευσή μας από το Institute for Media Research and Media Education στο Μόναχο ως ένα από τα 12 καλύτερα σχέδια δράσης για την οπτικοακουστική παιδεία στην Ευρώπη το 2011-13, τα «Βιντεομουσεία» γίνονται Πανελλαδικός Διαγωνισμός.

Τι είναι οι ταινίες «βιντεομουσεία»;

Αναζητούνται ταινίες μικρού μήκους με θέματα που οι μαθητές θεωρούν σημαντικά για την ομάδα τους, για τη δική τους νεανική ζωή, θέματα που θα ήθελαν να τα δείξουν στους εφήβους του αύριο! Κάθε ομάδα μαθητών θα πρέπει να αποτυπώσει σε βίντεο μέγιστης διάρκειας 5 λεπτών, «κάτι που κατά τη γνώμη της, αξίζει να διασωθεί, να διαφυλαχθεί σε ένα φανταστικό-εικονικό μουσείο για τους εφήβους του μέλλοντος». Δημιουργικά, σοβαρά, αστεία, πρωτότυπα – τα πάντα από την καθημερινότητα των νέων είναι ευπρόσδεκτα! Π.χ. Το παγκάκι έξω από σχολείο, το μουσικό συγκρότημα της τάξης,  το γειτονικό δάσος που κάηκε, ένα παιχνίδι που αρέσει, η πλατεία που συχνάζουν, ο περιπτεράς, τα graffiti που ζωγράφισαν στην πλατεία ή ακόμα ο τρόπος που βιώνουν τον κόσμο γύρω τους στις σημερινές συνθήκες ζωής. Η μικρή διάρκεια των ταινιών κατευθύνει στην επιλογή ενός κυρίως θέματος σε κάθε ταινία.

Σκοπός του διαγωνισμού:

Σκοπός του διαγωνισμού είναι να δοθεί στους μαθητές-τριες η ευκαιρία να συνεργαστούν πάνω σε μια δημιουργική δραστηριότητα, να εξοικειωθούν με τη «γλώσσα» της κινηματογραφικής αφήγησης, να γίνουν κριτές και ερευνητές του άμεσου προσωπικού τους περιβάλλοντος και να παρατηρήσουν με κριτική ματιά την καθημερινότητά τους. Ενισχύουμε την παραγωγή ταινιών με προσωπική, ντοκιμαντερίστικη ματιά.

Ποιοι μπορούν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό;

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε ομάδες πέντε τουλάχιστον μαθητών, από Δημοτικά Σχολεία (Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού), Γυμνάσια και Λύκεια. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι δωρεάν. Δεν γίνονται δεκτές ατομικές συμμετοχές.

Τα μεγάλα events του 2014 στη Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη - Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014
Την 1η Ιανουαρίου 2014 η Θεσσαλονίκη έλαβε τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας, στα πλαίσια της οποίας θα πραγματοποιηθεί πληθώρα διεθνών εκδηλώσεων σε συνεργασία με διεθνείς φορείς που ασχολούνται με θέματα νεολαίας στην Ευρώπη και στον κόσμο. Θα πραγματοποιηθούν διαγωνισμοί βίντεο, φωτογραφίας, ζωγραφικής και γαστρονομίας, θα παρουσιαστούν εκθέσεις και θα διοργανωθούν κορυφαία αθλητικά γεγονότα και φεστιβάλ, αλλά και δρώμενα με επίκεντρο των φοιτητές, όπως το Model UN και το Παγκόσμιο Συνέδριο Φοιτητών Πολιτικών Επιστημών. Κατά τη διάρκεια του έτους, η πόλη αναμένεται να φιλοξενήσει πάνω από 130 διεθνείς και τοπικές εκδηλώσεις για νέους.

*1/1-31/12/14


PhotoBiennale 2014
Η PhotoΒiennale / 22η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση, που διοργανώνεται φέτος από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης θα έχει αυτή τη φορά κεντρικό θέμα τον «Λόγο», που αποτελεί το τρίτο μέρος της θεματικής τριλογίας η οποία ξεκίνησε το 2008 με θέμα τον «Χρόνο» και συνεχίστηκε το 2010 με θέμα τον «Τόπο». Μέρος του προγράμματος θα αποτελέσουν οι εκθέσεις «Arthur Tress. Η φωτογραφία ως μαγική εικόνα 1956-2006» και «Αστικά Τοπία της Θεσσαλονίκης, 2013», οι οποίες ήδη φιλοξενούνται στο Μουσείο Φωτογραφίας και το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης αντίστοιχα. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί στα μέσα Ιανουαρίου, ενώ στη διάρκεια της PhotoBiennale έχουν προγραμματιστεί τουλάχιστον 15 εκθέσεις σε 10 χώρους σε διάφορα σημεία της πόλης. Συνολικά, αναμένεται να παρουσιάσουν τη δουλειά και τις δημιουργίες τους περισσότεροι από 60 φωτογράφοι από όλα τα μέρη του κόσμου.

*1-5/14, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Creative minds Richard Venturi, Economics Teacher, Conservatoire National des Arts et Métiers, Paris, and Freelance Journalist

Classrooms need to be places for teaching creativity, as well as basic competence. Can it be done? 

Gabriel Saada is a typical high school student in many ways, except that he happens to attend one of Paris’s best and most prestigious lycées. The halls of his school were once walked by the likes of Honoré de Balzac and Lionel Jospin, the former French prime minister.

When I ask him about school, he tells me his teachers and his guidance counsellor all stress the importance of getting into one of France’s elite grandes écoles by mastering the classwork. Listening to him describe his high school education, it strikes me that the overarching emphasis is on what is referred to as cognitive intelligence, or the ability to reason and analyse–what renowned American psychologist and academic Robert Sternberg has called “memorisationbased”, or “analytical”, intelligence.

With the results of the OECD’s latest worldwide PISA testing of 15-year-olds just in, it is worth asking whether education in the 21st century needs to complement the primacy given to cognitive skills with a greater focus on creativity. To be sure, the skills and knowledge PISA tests among 15-year-olds across the globe form a solid base on which youngsters can build in order to thrive and flourish in their lives and careers.

If the coming generations are to overcome the grave economic, social and environmental problems that are certain to be our legacy, there is a general consensus that they will need to possess one thing above all: the ability to innovate and create.

The word “innovation” is bandied about widely today. But what does it really mean in its simplest form? Combining existing elements of knowledge or understanding in brand new ways is one definition. It rests on an individual’s capability to come up with original and valuable ideas to solve problems. For the influential British educationalist Ken Robinson, this is the very essence of creativity.

Classrooms are places for building knowledge, memorising and interacting, but do they generate the kind of creativity that will be needed? How can creativity be fostered in the classroom at all levels? Clearly, creativity is a prime concern. According to a global study carried out by Adobe in 2012, 80% of working adults in France, Germany, Japan, the UK and the US agreed that creativity is the key to driving economic growth. Yet more than half felt their education systems stifle creativity.